neck1

פאשיה – החלק החסר בתצרף של כאב פיברומיאלגי

חיתולית (פאשיה): החלק החסר בתצרף של כאב פיברומיאלגי

פורסם ב-16 לינואר 2017 ע”י ד”ר ג’ינוורה ליפטן באתר US Daily Health.
קישור לכתבה המקורית: http://usdailyhealth.co/fascia-a-hidden-piece-of-the-puzzle-of-fibromyalgia-pain/

ייתכן כי שמעתם מהרופא שלכם או מפרסומת בטלוויזיה כי פיברומיאלגיה נגרמת כתוצאה מפעילות יתר של עצבים החשים כאב. אכן, זהו מקור חשוב אחד לכאב פיברומיאלגי, אך ישנם טריגרים חשובים יותר אשר חובה להתייחס אליהם על מנת להשיג הקלה משמעותית בכאב. למרבה הצער, הרופא שלכם עלול לא להיות מודע לטריגרים אלה.

מחקרים רבים הראו כי במצב של פיברומיאלגיה מערכת העצבים נעשית רגישה ומגיבה יתר על המידה, דבר אשר גורם לכאב. שלושת התרופות לטיפול בפיברומיאלגיה אשר אושרו ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי מתמקדות בתהליך זה, ואכן, תרופות אלה עשויות להועיל. בדרך כלל הן גורמות להפחתה של 30% בכאב.

מניסיוני, הן כמי שלוקה בפיברומיאלגיה והן כרופאה המטפלת במחלה זו, שימוש בתרופות אלה לבדו אינו מספיק. לא חשתי כל הקלה בכאב העמוק והצורב בצווארי ובשרירי הגב העליון שלי, עד שמצאתי טיפול אשר התייחס לכאב שלי בדרך שונה. מתברר כי ישנו גורם משמעותי נוסף אשר עשוי להיות החלק החסר בתצרף הכאב.

בגופינו קיימת רשת של רקמת חיבור אשר מקיפה את כל השרירים שלנו. (דמיינו את הציפוי החיצוני, הנוצץ, של חזה עוף לא מבושל.) רשת זו משחקת תפקיד מרכזי בייצור כאב השרירים של פיברומיאלגיה. על מנת להשיג הקלה יעילה יותר בכאב, הן מטופלים והן אנשי מקצוע צריכים להבין במדויק כיצד רקמת חיבור זו (אשר נקראת “פאשיה” או “רקמת חיבור”) תורמת לכאב פיברומיאלגי ולהשתמש במידע זה כדי להכווין את הטיפול.

אם אתם רוצים לחוש את הפאשיה שלכם, הטו את ראשכם הצידה, כאילו אתם מנסים להניח את האוזן על הכתף. אם תעשו זאת, תחושו מעין משיכה או מתיחה בצד הנגדי של הצוואר, מהכתף עד הלסת. תחושה זו היא לא מתיחה של שריר (אין אף שריר שעובר מהכתף עד הצוואר), אלא מתיחה של הפאשיה אשר מקיפה ומחברת את כל השרירים בין שתי נקודות אלו.

ההבנה הרפואית שלנו אודות מרכיב חיוני זה של הגוף פגרה מאחור במשך שנים, אך כיום היא סוף סוף צוברת תאוצה. הכנס הראשון לחקר הפאשיה נערך ב-2007 בהרווארד ומאז החל מבול מחקרים בנושא. אנו יודעים כי הפאשיה היא רשת רציפה של רקמת חיבור דמוית קורים אשר מקיפה את כל השרירים שלנו. רשת זו מכילה רבים מהעצבים החשים כאב, והיא רגישה לכאב בערך באותה מידה כמו העור שלנו. בנוסף, הפאשיה יכולה להתכווץ או להתהדק כתגובה לאותות “סכנה” המתקבלים מן המוח.

הפאשיה היא “שריון” רקמת החיבור של הגוף. היא מתהדקת מיד בתגובה לאותות המגיעים אליה מהעצבים הרבים אשר שזורים בתוכה. הדבר מספק כוח במצבי חירום ועשוי להיות מציל חיים בטווח הקצר. חוקרים מאמינים כי התכווצות מהירה של הפאשיה היא מה שמייצר את הכוח האדיר שבני אדם מסוגלים לייצר במצבי חירום, כגון מצב בו אם גוברת בכוחה על פומה התוקפת את בנה, כפי שקרה לאחרונה בקולורדו.

אנו יודעים כי במצב של פיברומיאלגיה המוח מפעיל בטעות את אזעקת הסכנה, או את תגובת ה-“הילחם או ברח”, באופן קבוע במקום להפעילה במצבי חירום בלבד. תהליך זה אינו מתרחש במוח החושב, אלא באזורי המוח אשר אחראים על מטלות תחזוקה בסיסיות, כגון נשימה ועיכול. אותות סכנה קבועים הנשלחים מן המוח אל השרירים גורמים לשרירים להיות מתוחים באופן תמידי.

ככל שהמחקר בתחום מתקדם, אנו לומדים כי המתח קיים לא רק בשרירים, אלא גם בפאשיה, אותה עטיפה של רקמת חיבור אשר מקיפה את השרירים. (דמיינו עטיפה של נקניק אשר מקיפה ומכילה את הבשר שבפנים.) מתח קבוע בפאשיה לא רק גורם לכאב, אלא גם לדלקות וכן מעוות את השרירים לכדי קשרים כואבים המכונים “נקודות טריגר”. אם ברצונכם להתעמק עוד בעדויות התומכות בתפקידה של הפאשיה בכאב פיברומיאלגי, תוכלו לקרוא עוד על כך במאמר שפרסמתי בכתב העת Bodywork and Movement Therapy.

מספר מחקרים הצביעו על יעילותם של טיפולים אשר מפחיתים מתח ומסוגלים לפרום קשרים כואבים בשרירים ובפאשיה המקיפה אותם. הטיפול אשר סייע לי, אישית, במידה הרבה ביותר הוא סוג של תרפיה מנואלית המכונה “שחרור מיופאציאלי”, ספציפית גישת השחרור המיופאציאלי של ג’ון ברנס. טכניקה זו כוללת שילוב בין משיכה ידנית קבועה לבין מתיחה עדינה וממושכת של הפאשיה. זהו, ללא ספק, הטיפול היעיל ביותר שמצאתי בכדי לפרום את הפאשיה ולהפחית כאב פיברומיאלגי.

שני מחקרים אירופאים רחבי היקף מצאו כי כעבור 20 מפגשים טיפוליים של שחרור מיופאציאלי, חולי פיברומיאלגיה דיווחו על הקלה משמעותית בכאב. הדבר המשמח באמת הוא שההקלה הייתה ארוכת טווח: רוב החולים דיווחו על רמות כאב מופחתות אפילו חודש לאחר המפגש הטיפולי האחרון.

אני ממליצה למטופלים שלי לנסות לפחות 2-3 מפגשים טיפוליים של שחרור מיופאציאלי בטרם יקבעו האם טיפול זה מועיל להם. המפגש הטיפולי עשוי לגרום זמנית לכאב שרירים הדומה לזה שאנו חווים לאחר התעמלות, אך כעבור יום-יומיים הכאב אמור להיות קל הרבה יותר ממה שהיה לפני המפגש. אם תמצאו טיפול זה מועיל, אני ממליצה על 1-2 מפגשים טיפוליים בשבוע למשך 8 שבועות – בדומה ללו”ז פיזיותרפיה טיפוסי. כעבור 8 שבועות, ניתן להגיע למפגשים טיפוליים בהתאם לצורך, כאשר הכאב מתפרץ מחדש. בנוסף, רוב המטפלים מלמדים את מטופליהם טכניקות הכוללות כדורים או כלים אחרים בהם המטופל יכול להשתמש בביתו וכך להאריך את השפעותיו של כל מפגש טיפולי.

מלבד שחרור מיופאציאלי, קיימות מספר תרפיות מנואליות נוספות אשר מסוגלות לטפל בפאשיה מתוחה וכואבת. רולפינג, הידוע גם בשם אינטגרציה מבנית, הוא סוג של תרפיה מנואלית אשר מתייחס לטיפול בפאשיה באופן שונה מעט, אך עשוי להיות יעילה גם כן. רופלינג פותח לפני למעלה מ-50 שנה. טיפול זה מערב מניפולציה על הפאשיה המקיפה את המפרקים, תוך שימת דגש על תיקון תנוחה ועל יישור מפרקים. אורכו של טיפול רופלינג הוא 10-12 מפגשים.

טיפול נוסף בפאשיה כואבת נקרא “טיפול מניפולטיבי אוסטאופתי”. מדובר בשילוב בין מתיחות עדינות לבין הפעלת לחץ על השרירים ועל המפרקים. מכיוון שטיפול זה מבוצע ע”י פיזיותרפיסטים (בדרך כלל פיזיותרפיסטים אוסטאופתיים), הוא לרוב מכוסה ע”י ביטוח הבריאות. אנשי טיפול יכולים גם לבצע זריקות בנקודות הטריגר על מנת לפרק קשרי שריר כואבים.

יתירה מזאת, ישנן מספר דרכים בהם מטופל יכול לטפל בפאשיה של עצמו. למידת טריקים אלה של טיפול עצמי עשוי להיות הצעד החשוב ביותר שמטופל יבצע בתהליך התמודדותו עם הכאב. לפיכך, אני שמה דגש רב על למידה מסוג זה בתכנית הטיפולית של המרפאה שלי. טריק אחד הוא להניח כדור קטן ורך מתחת לכל אזור מתוח וכואב בשריר. יש לאפשר לעצמך לשקוע לתוך הכדור למשך מספר דקות, כך שתיווצר כמות הלחץ הנחוצה על מנת שהפאשיה תשתחרר.
לבסוף, ין יוגה (אשר מכונה גם “יוגה שיקומית”) היא סוג אטי ועדין של יוגה אשר כולל ביצוע מתיחות תוך היעזרות באביזרים, כגון כריות רגילות או כריות נקניק, על מנת להתמקם בתנוחה נוחה למשך מספר דקות. פעולה זו מאפשרת לפאשיה להמס ולהתרכך. חפשו שיעורים והקלטות של ין יוגה בכדי ללמוד את התנוחות ולתרגל אותן.

הבנת התרומה של הפאשיה לכאב פיברומיאלגי מרחיבה את האפשרויות הטיפוליות שלנו. מן הסתם, כאב הנובע מהפאשיה אינו מהווה את כל המקור לכאב פיברומיאלגי. על מנת לטפל בכאב מסוג זה, יש להתייחס גם למערכת העצבים הרגישה מדי אשר מגיבה יתר על המידה לאותות. אולם, מניסיוני, מתח בפאשיה הוא הניצוץ אשר מדליק את אש הכאב – ובו יש לטפל על מנת להביא להקלה יעילה בכאב.

מקורות
– למידע נוסף על שחרור מיופאציאלי ולמציאת מטפל בשיטה זו, בקרו באתר myofascialrelease.com או באתר mfrtherapists.com. בנוסף, הנכם מוזמנים לצפות בהקלטות מהמרפאה שלי אשר מראות שחרור מיופאציאלי בפעולה.
– למידע נוסף על רופלינג ולמציאת מטפל בשיטה זו, בקרו באתר rolf.org.
– למציאת מטפל בשיטת הטיפול המניפולטיבי אוסטאופתי, בקרו באתר osteopathic.org.
– למידע על שחרור מיופאציאלי עצמי, עיינו בספר Myofascial Stretching: A Guide to Self-Treatment מאת ג’יל סטדרונסקי וברנדה פרדי. הספר זמין באתר amazon.com.