acupuncture54

ההשפעות של הדיקור היבש על רקמת הפאשיה

כמטפלים באמצעות דיקור יבש,אנו מחפשים את רקמות השריר הכואב והמכווץ, או אם להיות יותר מדויקים, את נקודות ההדק הגורמות לליקויים בתפקוד ותנועת השריר. הטכניקה הטיפוסית של דיקור יבש מערבת הרמה והחדרה אנכית של המחט מעלה ומטה. במסגרת השיטה, מוציאים את מחט הדיקור כמעט לגמרי ואז מחדירים אותה שוב בצורה אנכית בכמה כיוונים שונים. המטרה של הגישה הנמרצת הזאת היא לאתר את נקודות ההדק ( טריגר) ולגרום לתגובת “קפיצה”, תגובה לא רצונית ומקומית בתוך השריר הגורמת להתרחבותו ולשחרורו. תגובה זאת של השריר עומדת בבסיס אפקט הריפוי של שיטת הדיקור היבש.
במסגרת הטיפול באמצעות דיקור יבש קיימת גם שיטה של סיבוב ונענוע המחט כשהיא בתוך רקמת השריר המכווצת או בנקודת ההדק המיופציאלית. שיטת דיקור כזאת מביאה לתוצאה מיידית וישירה יותר של שחרור השריר והתרחבותו.
ישנן גם גישות אחרות בנוגע לדרך החדרת המחטים בדיקור יבש, הן יכולות להיות יותר שטחיות אך עדיין יחדרו לרקמות השריר. Baldry (2005) הציע להחדיר את המחט ולהשאיר אותה כמו שהיא, אך לסירוגין גם לנענע אותה. הוא תיאר זאת כטיפול מתקדם שאמור לקצר את זמן הטיפול, אך יש לציין שדיקור שטחי ולא עמוק לא יביא לתוצאות הריפוי המצופות.
הטכניקה של סיבוב או נענוע של המחט המוחדרת בכיוון אחד או באופן דו-כיווני מקובלת גם בשיטות מסורתיות יותר של אקופונקטורה.
ספרות רבה וענפה קיימת בנושא המנגנונים והשפעות הפיזיולוגיות של גירוי השריר באמצעות דיקור יבש של רקמות השריר. באופן אישי, רק לאחרונה כתבתי בלוג מפורט בעל שלושה חלקים, שעוסק בהרחבה בהשפעות הסנסוריות והמוטוריות של דיקור נקודות ההדק ובפוטנציאל הטיפולי של טכניקה זאת.
אבל לאיזה תוצאות ניתן להגיע אם במסגרת הדיקור, המחטים מוחדרות לעומק רב ? כיצד הן משפיעות כאשר הן עוברות את השכבה התת עורית ואת רקמת החיבור הרפה, ממשיכות דרך רקמות החיבור הפציאליות בין השרירים, עד שהן מגיעות לרקמות השריר עצמו.

מה מתרחש אם מעצימים את הגירוי של הדיקור באמצעות סיבוב, נענוע והרעדה של המחטים המוחדרות?
Langevin et al (2002) חקרו את השפעות הגירוי שיוצר הדיקור היבש. הממצאים שלהם הראו שכאשר מסובבים מעט את מחטי הדיקור המוחדרות, צבירי הקולגן בתוך רקמות החיבור נצמדים למחט ומתלפפים סביב הקצה המוחדר. בעצם נוצר מין סליל קולגן באזור המחט. התנועה הסיבובית מגבירה את הקשר המכני והמגע בין המחט המוחדרת לרקמה. טכניקת החדרת מחטי הדיקור בצורה סיבובית גורמת לשינוי מבני ממשי של הרקמה, כאשר היא מושכת ומלכדת סביבה סיבי קולגן לכל אורך היקף הרקמה. בצורה כזאת הארגון הפנימי של הרקמה משתנה והיא בעצם נמתחת ומתרחבת. ניתן להגביר את השינוי המבני באמצעות תנועות סיבוביות בכיוון אחד או בכיוונים
מנוגדים, כך שלעתים יכולה להתרחש תזוזה של הרקמה למרחק של כמה סנטימטרים מהמחט המוחדרת. השארת המחט במצב זה באזור זמן ממושך תעצים את התופעה.
ההשלכות הקליניות של תגובת המתיחה וההתרחבות בתוך השריר לאחר הדיקור היבש עדיין לא מובנות בצורה מלאה. ייתכן שמדובר בתוצאה של שינוי ויסקו-אלסטי וארגון מבני חדש המביא להרפייה ולשחרור של רקמת החיבור ומגביר את כושר ואופן התנועה שלה. השפעה דומה נצפתה גם במהלך מתיחות פסיביות ממושכות של הרקמות.
כמו כן, מחקרים בבעלי חיים הראו שלדיקור ישנה השפעה פעילה על המבנה האלסטי של הסיבים. הפיברובלסט ( תא הסיב) מתרחב, משתטח והאזור הרוחבי שלו גדל עד כמה סנטימטרים מהמחט המוחדרת. (Langevin et al, 2006) .תגובות דומות במבנה סיבי הרקמה התקבל באמצעות מתיחה ממושכת של לפחות עשר דקות שהביאה להפחתה נוספת של הכיווץ ברקמה. (1Langevin et al,201).
אנו יכולים להניח בצורה די מבוססת שניתן להשמש באפקט הפיברו-אלסטי של דיקור יבש ביחד עם טכניקות טיפול ידני אחרות ומוביליזציה של השרירים ובכך לזרז ולהעצים את אפקט ההרפיה והשחרור של רקמות החיבור.
ייתכן שגם ליפוף הקולגן סביב המחט במהלך הסטימולציה הסיבובית של מחט הדיקור גורם לאפקט איתות מכנו -סנסורי חזק יותר ותורם להעברת האיתות העצבי מקולטני השריר למערכת העצבים המרכזית. השערה זאת קיבלה חיזוק משמעותי ממחקר שנערך לאחרונה, ובמהלכו ההזרקה של אנזים הקולגנאז, המפרק את חלבון הקולגן, ביטלה את האפקט האנלגטי של שיכוך הכאב בדיקור עכברושים (Yu et al, 2009) .
בהינתן הקשר התפקודי העמוק בין מעטפת רקמות הפאשיה לרקמת השריר מעליה, סביר להניח שדיקור רקמת הפאשיה משפיע גם על תפקוד ופעילות השריר ונקודות ההדק הגורמות לכיווץ ולכאב בשריר. כמובן שיש צורך במחקר מדעי נוסף על מנת להבין טוב יותר את הקשר המבני והתפקודי בין שכבות רקמות הפאשיה לרקמות השריר וביחד עמו את ההשפעה המלאה של דיקור האזורים הללו.
למרות שהמחקר המדעי אודות ההשפעות ומנגנון הפעולה המדויק של הדיקור היבש עדיין נמצא בחיתוליו, אנו עדיין יכולים להנות מהאפקטיביות המדהימה ומהתוצאות המיידיות שמספקת הטכניקה החדשנית, שהופכת לאחד מהפתרונות היעילים ביותר לשיכוך כאבים, לשיקום ומניעת פציעות ולשיפור תפקוד השרירים והמפרקים בגוף.נקווה שכבר בעתיד הקרוב תהיה פריצת דרך בהבנה של אופן הפעולה וההשפעה של הדיקור היבש על המערכות השונות בגוף, ונוכל לקבל תובנות חדשות ולהבין את התמונה המלאה של המתרחש בזמן ולאחר החדרת המחטים לנקודות הכאב של המטפל.