ניתוחי גב עלולעים להחריף את הכאב

מחקרים רבים מראים כי ניתוחי עמוד השדרה הנהוגים כיום מביאים לתוצאות הפוכות ורק מגבירים את כאבי המטופלים, שמתקשים לחזור לעבודה ולפעילות היומיומית השגרתית שלהם, תוך שהם נוטלים משככי כאבים רבים גם לאחר ההתערבות הכירורגית

מחקרים רבים מראים כי ניתוחי עמוד השדרה הנהוגים כיום מביאים לתוצאות הפוכות ורק מגבירים את כאבי המטופלים, שמתקשים לחזור לעבודה ולפעילות היומיומית השגרתית שלהם, תוך שהם נוטלים משככי כאבים רבים גם לאחר ההתערבות הכירורגית

רק חודש לאחר שעברה ניתוח גב שהיה אמור להקל על חייה ולפתור את בעיותיה הרפואיות, ננסי סקטנה , סבלה שוב מכאבים מייסרים וחזקים. התרופות שרשם לה הרופא המטפל שלה לא הקלו אפילו במקצת על כאבי הגב המתמשכים, ועל העוויות והצריבה ברגל שמאל שמהן סבלה. ” הכאב הבלתי נסבל רק המשיך להתגבר”, טענה האישה בת ה-52, תושבת העיירה סקוטסדייל, אשר שוכנת באריזונה, ארה”ב. היא סבלה תקופה ארוכה מהיצרות תעלת עמוד השדרה Spinal Stenosis) ), בעייה רפואית נפוצה ומוכרת, בה המרווח בין חוליות העצם בתעלת עמוד השדרה מוצר ונפגע תפקוד עצבי חוט השדרה. המחלה אשר נגרמת לרוב מתהליכים ניווניים בגב, מופיעה לרוב בגיל מבוגר וגורמת לכאבים ולקשיי תפקוד בגב ובגפיים העליונות והתחתונות. כאבי התופת הבלתי נסבלים והלא מרפים היו כה חריפים שהם אף הביאו את ננסי למצב של מחשבות ותחושות אובדניות.
בניסיון אחרון להקל על מצבה, בהמלצת חבריה, ננסי סקטנה פנתה למנתח בכיר נוסף ,מומחה בתחום אשר נחשב ל”מחולל פלאים” ואשר הבטיח לה שהניתוח החדשני שיבצע יפתור את כל בעיותיה ויעלים את הכאב הטורדני כאילו שלא היה. בשבועות הראשונים לאחר ניתוח הקיבוע השדרתי ואיחוי חוליות עמוד השדרה, הכאבים אכן נעלמו, וננסי אכן קוותה שסוף סוף התרחש נס והיא נחלצה ממצבה הנואש. אולם, שמחתה של ננסי לא נמשכה זמן רב, והכאבים העוצמתיים התפרצו מחדש.

להערכת המומחים,מדי שנה, כ-600,000 אמריקנים ניגשים לניתוחי גב שונים. אולם, בדומה למקרה של ננסי סקטנה, הניתוחים המשוכללים מתגלים כחסרי תועלת כלל, וכהבטחות שווא שאינן מקלות על הכאבים של המטופלים ואינם משפרים במאומה את תפקוד החולים שעוברים אותם. רופאי כאב רבים ואף כמה מנתחים מודים בפה מלא, כי ניתוחי הגב ועמוד השדרה אינם יעילים באמת ולא עוזרים כלל בהפחתת הכאב.

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי “Spine” , שנחשב למוביל בעולם בתחום רפואת עמוד השדרה והגב, חושף כי לא רק שניתוחי עמוד השדרה המקובלים לא מצליחים לטפל בכאבי הגב ולהעלימם, אלא גורמים להחרפתם .
החוקרים השתמשו במאגר הנתונים של לשכת התעסוקה של מדינת אוהיו בארה”ב, ובחנו את נתוני הפיצוי ואובדן כושר העבודה של 1,450 מועסקים, אשר אובחנו כסובלים מבעיות גב נפוצות ובולטות- מחלת דיסק ניוונית, פריצת דיסק או רדיקולופתיה- הפרעה בתפקוד העצבי בחוט השדרה, הגורמת לתסמינים של כאב, החלשות, עקצוץ ותחושת נימול בגפיים.מחצית מהסובלים מבעיות הגב ניגשו לניתוחי קיבוע של שתיים או יותר מחוליות עמוד השדרה בתקווה להיפטר מהכאב הטורדני בגב התחתון ולחזור לתפקוד נורמלי. המחצית השנייה של המועסקים העדיפו לא לבצע התערבות כירורגית, למרות שאובחנו כסובלים מאותן בעיות בגב ובעמוד השדרה.
לאחר שנתיים שנאלצו לא לעבוד, רק 26% מאלה שביצעו ניתוח גב הצליחו לחזור למקום עבודתם הקודם. באופן מפתיע, אחוז מדהים של 67% מאלה שלא ביצעו אף ניתוח בגב חזרו למקום עבודתם. מעבר לכך, המחקר חשף עוד עובדה מקוממת ומדאיגה בנוגע ליעילותם של ניתוחי הגב השונים. החוקרים מצאו כי בקרב אלה שעברו תחת סכין המנתח, חלה עלייה של 41% בשימוש במשככי כאבים שונים, ובמיוחד באופיאטים- תרופות נרקוטיות חזקות העלולות לגרום להתמכרות.
לדברי ראש צוות החוקרים, ד”ר טרנג נגוין, חוקר בכיר בקולג’ לרפואה של אוניברסיטת סינסינטי,המחקר מראה בצורה ברורה ולא משתמעת לשתי פנים, שהניתוחים שמטרתם להקל על כאבי הגב הנגרמים מניוון ומשינוי מבנה עמוד השדרה אינם עומדים במשימתם כלל.

לצערנו, בשביל הרוב המוחלט של הסובלים מבעיות וממחלות גב שונות, אין פיתרון קל שיעלים את הכאב בצורה מוחלטת ולתמיד. רופאי כאב וכירורגים רבים מדגישים כי לסובלים מכאבי גב שונים, אסור להאמין להבטחות שונות בנוגע לפתרון קסם שיעלים את כאבי הגב הטורדניים לתמיד. למי שמאמין שקיים שיקוי קסם שירפא את הכאב בצורה מלאה, עדיף להנמיך ציפיות ולא לטפח תקוות שווא. לדבריהם, כמובן שניתן למצוא ולהתאים טיפול שיקל על הכאבים ויפחית במידה ניכרת את עוצמתם ותדירותם, אך ריפוי מלא ומהיר של הכאבים ומקורם אינו סביר.
לנוכח התוצאות המאכזבות של הניתוחים שעברה, ננסי סקטנה, פנתה לדרכי טיפול פחות קונבנציונליות ופולשניות. היא מצאה דרכים להקל על כאבי הגב שלה, להפחית את העומס עליו ולא לגרות את העצבים הבעייתיים בעמוד השדרה שלה. היא עובדת בצורה קבועה על חיזוק שרירי הבטן והגב התחתון. התרגילים והאימונים השונים עוזרים בחיזוק הגב ותורמים ליציבה נכונה ובריאה יותר. לדבריה של ננסי, דרכי ההתמודדות החדשות כבר נושאות פרי, “אני מרגישה הקלה מסוימת בעקבות הפיזיותרפיה וההתעמלות שאני עושה”, ” אני מקווה שזה יעבוד לאורך זמן וההקלה בעוצמת הכאבים תהיה קבועה”.

27 מיליון מבוגרים סובלים מבעיות גב
הדו”ח האחרון של הסוכנות האמריקנית הממשלתית לבריאות ולאיכות חיים מראה כי בשנת 2007, מספר בלתי נתפס של 27 מיליון אמריקנים דווחו על בעיות גב שונות. הם הוציאו סכום עצום של 30.3 מיליארד דולר על שיטות ודרכים שונות לטיפול במחלות הגב ולהקלת הכאב. בעוד שחלק מהכסף הושקע בפיזיותרפיה, בטיפול במרפאות כאב, בטיפול כירופרקטי , עיסוי רפואי ובעוד דרכי התמודדות לא פולשניות וחודרניות, רוב רובו של הסכום האסטרונומי הושקע בניתוחים כירורגיים שונים.
הפופולריות של ניתוחי הקיבוע השדרתי ואיחוי חוליות עמוד השדרה עולה בהתמדה ושכיחותם נוסקת. כפי שמראה מחקר עדכני שפורסם בכתב העת הרפואי “Spine” ביולי האחרון, ב-15 השנים האחרונות, כמות ניתוחי עמוד השדרה המשוכללים והמורכבים גדלה פי שמונה. נתונים אלה מעוררים דאגה בקרב כמה מומחי בריאות ומנתחים בכירים, המודאגים שאנשים רבים מבצעים את הניתוח ללא צורך אמיתי וממשי, מפני שהם רואים בו פתרון פלא לכאבי הגב שיחזיר אותם בן רגע לתפקוד תקין ומלא.
רק בכמה מקרים מסוימים, ניתוח קיבוע ואיחוי חוליות בעמוד השדרה הוא חיוני והכרחי , טוען ד”ר צ’רלס ברטון, המנהל של המרכז לניתוחי עמוד השדרה והגב בסנט פול, מינסוטה: ” הדאגה שלי שהכמות העצומה של ניתוחי עמוד השדרה מראה שסוג הניתוח המורכב מבוצע במקרים רבים ללא צורך אמיתי וממשי. בכמה אזורים בארה”ב שכיחות הניתוח גבוהה באופן לא סביר, בשיעור של פי שלושה או ארבעה מהממוצע הארצי. הנחיצות של הניתוח נופחה מעל לכל פרופורציה”.
ברטון ומומחים אחרים ממליצים למטופלים הסובלים מבעיות גב שונות לוודא האם הניתוח באמת הכרחי והאם הוא באמת מתאים לסוג הבעיה הרפואית המאובחנת אצלם. תמיד צריך לבדוק האם ישנם עוד חלופות, במיוחד כשהניתוח מוצג כפיתרון היחידי והבלעדי, ללא פתרונות נוספים. תמיד כדאי לשמוע חוות דעת נוספת ולשקול דרכים נוספות וטיפולים אחרים להתמודד עם בעיות בתפקוד הגב ועמוד השדרה.אם הניתוח מוצע כטיפול האפשרי היחיד לאנשים שלא סובלים מליקויים ומפגיעה בעצבי חוט השדרה, כמו למשל סיאטיקה- גירוי ודלקת בעצבי הגב הגורמים לכאבים חזקים, יש לשקול טיפולים אחרים. יש לבצע את הניתוח רק במקרה שההתערבות הכירורגית נדרשת והכרחית.
” הצלחנו בטיפול יעיל בסימפטומים של ליקויים וחוסר תפקוד ברגליים”, אולם עד עתה אנו לא כל כך מצליחים בטיפול יעיל ואפקטיבי של כאבי הגב”. אומר ד”ר וויליאם וולץ’, סגן יו”ר מחלקת הנוירוכירורגיה של אוניברסיטת פנסילבניה ומנהל מחלקת הנוירוכירורגיה של המרכז הרפואי של פנסילבניה.

קשה לאתר את המקור והגורם המדויק של כאבי הגב
לדידו של ד”ר וולץ’ הסיבה המרכזית לקושי של הרפואה המודרנית בטיפול ובריפוי מלא ויעיל של הליקויים וקשיי התפקוד באזור עמוד השדרה והגב, היא שמאוד קשה לאתר את הסיבה המדויקת לכאבי הגב השונים. מפני שקשה לאבחן במדויק את הסיבה האמיתית לפגיעה בתפקוד עמוד השדרה והגב, קשה גם לטפל בתסמינים ובסימפטומים שלה באופן מהיר ומוצלח. אפילו הבדיקות החדישות והמדויקות ביותר, כמו למשל M.R.I , אינה מסוגלת לספק תמונה ברורה וחדה לגמרי של הפתולוגיות השונות באזור עמוד השדרה. הסריקה יכולה להראות באופן מוטעה על ניוון ושחיקה של דיסק בין חולייתי בגב אצל כל אדם מעל גיל 30, בין אם הוא סובל מכאבים או לא. לדבריו של וולץ’, גם אם הבעייה מאובחנת בצורה נכונה והניתוח לתיקון הליקוי עובר בהצלחה, הכאב בגב נעלם לגמרי רק במקרים נדירים מאוד.
בעוד שמומחים רבים נזהרים מהמלצה גורפת וכוללת על ניתוחי עמוד שדרה שונים ומודאגים מהעלייה הלא מוצדקת בשכיחותם, ישנה גם גישה אחרת, שלא רואה כל סכנה ממשית בהמלצת הפיתרון הכירורגי לכלל הסובלים מכאבי הגב הטורדניים. אחת מהדוגלות בתפיסה הזאת היא ד”ר דוריס ק. קופ, פרופסור בתחום רפואת הכאב ויו”ר של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג. ” במקרה של כאבי הגב והבעיות בעמוד השדרה, אם יש לך פטיש, אז הכל נראה כמו מסמר, ועליך להכות בפטיש בעוד בהרזל חם”, היא מסבירה.
באופן כללי, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר בטיפול בכאבי הגב ולהקל עליהם יש לנקוט בכל השיטות האפשריות ולנסות לשלב ביניהן. לדידה של ד”ר קופ, אסור לשלול אף פיתרון וטיפול אפשרי מראש, כל אסטרטגייה להקלת הכאב יכולה לסייע בהפחתת עשרה או עשרים אחוז ממנו. אם המטופל יתנסה בכמה שיטות ויבחר כמה דרכים לטיפול בליקויים בגב ובעמוד השדרה, גם אם לא ירפאו את הכאב בצורה מלאה ולתמיד,ביחד הם יוכלו להפחית שבעים או שמונים אחוז ממנו ולהקל בצורה משמעותית על חיי המטופל. מלבד התערבות כירורגית, טיפול אפשרי בהקלת כאבי גב יכול לכלול אפילו התעמלות וירידה במשקל.

מישהי שכנראה אימצה לחיקה את העצה של ד”ר קופ, היא מרילין סייגר, בת 61 מהעיירה סקוטסדייל, חברה קרובה של ננסי סקטנה, שהמקרה שלה מתואר בהרחבה בתחילת המאמר. לאחר שגם אצלה הופיעו כאבי גב חזקים היא חיפשה דרך להתגבר עליהם. לאחר שצפתה מקרוב במסע הייסורים של חברתה, היא נמנעה מלבצע ניתוח קיבוע שדרתי, למרות שהומלץ לה על ידי רופאה המטפל.
היא הבינה שניתן לשלב כמה שיטות לטיפול חלקי בכאב, ואכן היא הצליחה להקל באופן מסוים על הכאבים בעזרת פיזיותרפיה, חגורת גב אורתופדית לשמירה על יציבת גב נכונה יותר, ונטילת משכך כאבים מדי פעם.
“אני לא מכירה אף אחד שכאבי הגב שלו נעלמו לגמרי לאחר ניתוח. אין טיפול כירורגי שיפתור את הבעיה לגמרי”, אומרת סייגר, ” הבנתי שכאבי גב הם חלק מתהליך ההתבגרות וההזדקנות שלנו. כנראה, שתוחלת החיים שלנו עלתה באופן מוגזם וחד מדי, הגוף שלנו לא מותאם לחיים כה ארוכים, הוא נשחק ומתבלה עם הזמן, ואין לנו מה לעשות אם זה. אנו מעמיסים עליו יותר מדי, אנחנו יכולים רק להקל על הכאב ולסייע לגוף להפחית אותו, אך לא נוכל להישאר צעירים לעד ולתפקד בצורה מושלמת לנצח “.

למאמר המלא