cupping434

טיפול בכוסות רוח

טיפול בכוסות רוח

פורסם ב-2016 באתר WebMD. מחבר ותאריך פרסום לא ידועים. נסקר ונערך ע”י ד”ר דייויד קיפר ב-10 לאוגוסט 2016.

קישור לכתבה המקורית:
http://www.webmd.com/balance/guide/cupping-therapy

טיפול בכוסות רוח הוא סוג עתיק של רפואה אלטרנטיבית, בה המטפל מניח כוסות מיוחדות על עורו של המטופל למשך מספר דקות על מנת ליצור שאיבה. אנשים עוברים טיפול בכוסות רוח לשם מטרות רבות, כולל הקלה על כאבים ודלקות, עידוד זרימת דם, הרפיה ושיפור איכות החיים. יש המשתמשים בכוסות רוח כסוג של עיסוי רקמות עמוק.

הכוסות יכולות להיות עשויות מ:
– זכוכית
– במבוק
– חרס
– סיליקון

טיפול בכוסות רוח הוא אולי פופולרי כיום, אך הוא אינו חדש. טיפול זה היה בשימוש עוד מימי התרבויות העתיקות של מצרים, של סין ושל המזרח התיכון. אחד מספרי הלימוד הרפואיים העתיקים בעולם, פפירוס אֶבֶּרְס, מתאר כיצד המצרים בעת העתיקה השתמשו בכוסות רוח עוד בשנת 1,550 לפנה”ס.

סוגים
טיפול בכוסות רוח מתחלק לשני סוגים: יבש ורטוב. במהלך שני סוגי הטיפול, המטפל שם חומר דליק (כמו אלכוהול, צמח או נייר) בתוך כוס ומדליק אותו. כאשר האש נכבית, המטפל מניח את הכוס הפוכה על עורו של המטופל. האוויר בתוך הכוס מתקרר וכך נוצר ואקום. הדבר גורם לעור להתרומם ולהאדים ולכלי הדם – להתרחב. ככלל, הכוס נשארת על העור במשך לא יותר מ-3 דקות.

שיטה מודרנית יותר של טיפול בכוסות רוח כוללת שימוש במשאבת גומי (במקום אש) על מנת לייצר את הואקום. לעתים מטפלים משתמשים בכוסות סיליקון, אותן ניתן להזיז ממקום למקום על גבי העור וכך ליצור אפקט דומה לעיסוי.

במהלך טיפול רטוב המטפל יוצר שאיבה קלה ע”י השארת הכוס על העור במשך כ-3 דקות. בתום הזמן, המטפל מסיר את הכוס ואז משתמש באזמל קטן על מנת לבצע חתך קל וזעיר בעור. לאחר מכן, המטפל מבצע שאיבה נוספת בכדי להקיז כמות קטנה של דם.

כמטופלים, ייתכן שבטיפול הראשון תתנסו ב-3-5 כוסות. לחלופין, ייתכן שתרצו להתנסות בכוס אחת בלבד ולראות כיצד תרגישו. האגודה הבריטית לטיפול בכוסות רוח מציינת כי טיפול של יותר מ-5-7 כוסות הוא נדיר. לאחר הטיפול אתם עשויים לקבל משחה אנטיביוטית וחבישה, זאת על מנת למנוע זיהום. העור צריך לשוב ולהיראות נורמלי תוך 10 ימים.

התומכים בטיפול בכוסות רוח מאמינים כי טיפול רטוב מנקז חומרים מזיקים ורעלים מהגוף, וכך מזרז החלמה. אולם, הדבר אינו מוכח מחקרית.

ישנם הבוחרים לעבור טיפול בכוסות רוח עם מחטים, במסגרתו המטפל תחילה מחדיר מחטי דיקור לתוך עורו של המטופל ואז מניח כוסות רוח מעל המחטים.

מה מראה המחקר?
לא נעשו מחקרים מדעיים רבים על טיפול בכוסות רוח. דו”ח אחד, אשר פורסם ב-2015 ע”י כתב העת לרפואה מסורתית ומשלימה, ציין כי הטיפול עשוי לעזור במקרים של התמודדות עם כאב, של אקנה ושל שַׁלְבֶּקֶת חוגרת. רעיון זה דומה לממצאי דו”ח אשר פורסם ב-2012 ע”י כתב העת PLoS One. חוקרים אוסטרליים וסיניים סקרו 135 מחקרים על כוסות רוח. הם הסיקו כי טיפול בכוסות רוח עשוי להיות יעיל במגוון מצבים (כגון שיתוק פנים, קשחת חוליות הצוואר, אקנה ושלבקשת חוגרת), זאת כאשר הוא משולב עם טיפולים אחרים, כמו דיקור וטיפול תרופתי. אולם, החוקרים ציינו כי רבים מהמחקרים שסקרו עלולים להיות מוטים וכי יש צורך במחקרים טובים יותר.

האגודה הבריטית לטיפול בכוסות רוח מציינת כי טיפול זה נמצא בשימוש במצבים הבאים:
– מחלות דם, כמו אנמיה והמופיליה
– מחלות ראומטיות, כגון דלקת פרקים ודאבת השרירים
– בעיות פוריות והפרעות גניקולוגיות
– מחלות עור, כמו אֶקְזֶמָה ואקנה
– לחץ דם גבוה
– מיגרנות
– חרדה ודיכאון
– גודש בסמפונות אשר נגרם כתוצאה מאלרגיות או מאסתמה
– דליות ורידים
לכל הנ”ל אין תמיכה מחקרית.

 

תופעות לוואי
טיפול בכוסות רוח הוא בטוח למדי, כל עוד הוא נעשה ע”י איש מקצוע אשר עבר הכשרה מתאימה. אולם, במקום בו הכוסות נוגעות בעור, ייתכנו תופעות הלוואי הבאות:
– אי נוחות קלה
– כוויות
– חבלות
– זיהום עורי

מה לשאול את הרופא לפני טיפול בכוסות רוח?
התייעצו עם הרופא שלכם לפני תחילת טיפול בכוסות רוח או כל סוג אחר של טיפול אלטרנטיבי או משלים. כמו כן, שוחחו בהרחבה עם איש המקצוע אצלו אתם מתכננים לעבור טיפול בכוסות רוח. שאלו אותו:
– לטיפול באילו מצבים את/ה משתמש/ת בכוסות רוח?
– מה ההכשרה שלך?
– מה הניסיון שלך בשימוש בכוסות רוח?
– האם אני כבר מקבל/ת את הטיפול הסטנדרטי בבעיה שלי?
– האם יש סיבות בגללן כדאי לי להימנע מטיפול בכוסות רוח?

מקורות
British Cupping Society: “A Brief Overview of Cupping Therapy,” “Al-Hijamah Cupping Therapy.”
American Cancer Society: “Cupping.”
Cao, J. PLoS ONE, February 2012.