ישנם דברים רבים שאיננו יודעים לגבי פגיעות בגידים,

אך ישנן מספר אמיתות בלתי ניתנות לערעור אשר עליך להכיר כמטפל

תשע אמיתות לגבי פגיעות בגידים שחובה להכיר
פורסם ב-4 לאוגוסט 2015 ע”י ד”ר פיטר מליארס באתר Complete Sports Care.
קישור לכתבה המקורית: http://www.completesportscare.com.au/2015/08/9-tendinopathy-truths-must-know/

1) פגיעות בגידים אינן נרפאות ע”י מנוחה. הכאב עשוי לשכוך, אך חזרה לפעילות תוביל לעתים קרובות להתחדשות הכאב, שכן מנוחה אינה משפרת את הסיבולת של הגיד לשאת עומס.

2) אין עדויות טובות לכך שפגיעות בגידים נגרמות ע”י דלקת. ישנם חומרים ביוכימיים דלקתיים המעורבים בתהליך הפגיעה בגיד, כך שלתרופות נוגדות דלקת יש תפקיד טיפולי במצבים מסוימים, אך במצבים אחרים הן עשויות להיות בלתי מועילות.

3) פגיעות בגידים עשויות לנבוע מגורמי סיכון רבים ושונים. גורם הסיכון העיקרי הוא שימוש יתר או פשוט יותר מדי פעילות מסוגים מסוימים. סוגים אלה כוללים: (1) פעילויות הדורשות מהגיד לאגור אנרגיה (כגון הליכה, ריצה או קפיצה); (2) עומסים אשר דוחסים את הגיד. חלק מבני האדם נוטים לפגיעות בגידים בשל גורמים ביו-מכאניים (כגון כוח) או גורמים מערכתיים (כגון גיל, בלות, כולסטרול מוגבר ועוד). עבור אנשים אשר נוטים לפגיעות בגידים, אפילו שינוי קל בפעילות עשוי לגרום לכאב בגיד.

4) התעמלות היא הטיפול הכי מבוסס-ראיות לפגיעות בגידים. יש להעמיס על הגידים בהדרגה, כך שיוכלו לפתח סיבולת גבוהה יותר לעומסים שצריך לשאת האדם הספציפי בחיי היום-יום שלו. ברוב המוחלט של מקרי הפגיעות בגידים לא יחול שיפור ללא גירוי עומס חיוני זה.

5) ביצוע שינויים בעומס חשוב על מנת להקל על כאב בגיד. פעמים רבות הדבר כולל הפחתה (לפחות בטווח הקצר) של עומס מזיק אשר מערב אגירת אנרגיה ודחיסה.

6) פתולוגיה בהדמיה אינה שקולה לכאב – פתולוגיה נפוצה באנשים החווים כאב. כמו כן, אם נאמר לך כי אתה בעל “פתולוגיה חמורה” או אפילו “קרעים”, אין הדבר אומר בהכרח שלא יחול שיפור במצבך או שתוצאת הטיפול עבורך תהיה טובה פחות. יתירה מכך, אנו יודעים כי במרבית המקרים, גם בהינתן הטיפול בעל הכוונות הטובות ביותר (התעמלות, זריקות וכדומה), לא סביר כי הפתולוגיה תיעלם. משום כך, רוב הטיפולים מכוונים להקלה בכאב ולשיפור התפקוד, ולא לריפוי רקמות, על אף שריפוי רקמות מהווה שיקול.

7) טיפולים סבילים בלבד (כגון עיסוי, אולטרה-סאונד טיפולי, זריקות וטיפול בגלי הלם) הינם חלק חשוב בהחלמה, אך לרוב לא מניבים שיפור בטווח הרחוק ללא שיקום תנועתי. התעמלות הינה מרכיב חיוני וטיפולים סבילים הם תוספות. יש להימנע מזריקות מרובות, שכן הן מקושרות פעמים רבות לתוצאות טובות פחות.

8) התעלמות צריכה להיות מותאמת אישית. עליה להתבסס על הכאב ועל התפקוד המוצג על ידי האדם הספציפי. יש לבצע העלאה הדרגתית בעומס על מנת לאפשר את החזרת התפקוד הרצוי תוך התחשבות בכאב.
9) פגיעות בגידים מגיבות להתעמלות באטיות רבה. עליך להתאזר בסבלנות, לוודא כי ההתעמלות נכונה ומתקדמת כיאות ולנסות להימנע מהפיתוי הנפוץ לקבל “קיצורי דרך” כמו זריקות וניתוחים. פעמים רבות אין קיצורי דרך.

אנא שים לב כי אלה הם עקרונות כלליים וכי ישנם מצבים בהם תוספות, כולל זריקות וניתוחים, הן טיפול הולם לפגיעות בגידים. אם אתה מתלבט, אנא היוועץ במטפל בעל ניסיון בטיפול מבוסס-ראיות לפגיעות בגידים.

מקורות
Abate M, Gravare-Silbernagel K, Siljeholm C, et al.: Pathogenesis of tendinopathies: inflammation or degeneration? Arthritis Research and Therapy. 2009, 11:235.
Cook J, Purdam C: Is compressive load a factor in the development of tendinopathy? British Journal of Sports Medicine. 2012, 46:163-168.
Littlewood C, Malliaras P, Bateman M, et al.: The central nervous system–An additional consideration in ‘rotator cuff tendinopathy’ and a potential basis for understanding response to loaded therapeutic exercise. Manual therapy. 2013.
Malliaras P, Barton CJ, Reeves ND, Langberg H: Achilles and Patellar Tendinopathy Loading Programmes. Sports Medicine. 2013:1-20.