neck3

צוואר- השלכות יציבתיות

אלו הם ימי ביניים טכנולוגיים איתם פתולגיות רבות אשר נובעות משימוש בעזרים אשר לא מותאמים באופן מלא למבנה האנטומי שלנו והצורך הגובר שלנו בסביבה וירטואלית. ישיבה מרובה וכיפוף הצוואר הם מהעיקריים אשר ההשפעה מכך ניכרת. המאמר מתייחס להשלכות הצוואריות.

עד לא מזמן, המחקר של כאב צווארי נשאר הרחק מאחור מול הגב התחתון ורק בשני העשורים האחרונים התקדם המחקר בנוגע לפגיעות בעמוד שדרה צווארי. הסיבה לכך היא שאחוז הסובלים עלה משמעותית וקרוב להשתוות לכאב גב תחתון, זאת ככל הנראה בגלל הסביבה המודרנית הממוחשבת.
70% מכלל האוכולוסיה יסבלו מכאב צווארי משמעותי במהלך חייהם.
בזמן נתון- 10-20% מהאוכלוסייה סובלים מכאב צווארי.
כאב צוואר אינו תלוי גיל אך נפוץ יותר באוכלוסיה מבוגרת.
נשים > גברים,
60% מהסובלים יחוו אירוע נוסף או המשך של הכאב הראשוני.
רוב הפריצות בין c5-c6.
Falla 2004,Falla 2003, Jull 2004Lindstorm 2011, Ylinen 2004, Chiu and Lo 2002
סמראטפוניטיס
ראש האדם שוקל כ-5 קילו, ככל שזווית הראש במבט מטה כך עולה הלחץ על הצוואר. בזווית של 15 מעלות, המשקל גובר ומהווה כ-12 קילו, ב-30 מעלות המשקל ממשיך לגבור ל- 18 קילו, ב-45 מעלות המשקל הוא 22 קילו, וב-60 מעלות המשקל הוא 27 קילוגרם (KENNETH K. HANSRAJ, MD CHIEF OF SPINE SURGERY NEW YORK SPINE SURGERY & REHABILITATION MEDICINE NEW YORK)

משתמשי סמארטפונים ומחשבים ניידים מבלים ממוצע של שעתיים ל-4 שעות כל יום ביציבה רכונה, קוראים אי-מיילים, שולחים הודעות טקסט או בודקים אתרי מדיה חברתית. אלו 700 עד 1,400 שעות שאנשים מפעילים לחץ על עמוד השדרה שלהם כל שנה,
. Harvard Editorial Board: How to soothe a sore neck. The essentials are icing and heat, gentle therapeutic exercise, and good posture. Harv Mens Health Watch 2014

באנשים בעלי יציבה טובה נצפו מינון איכותי של טסטוסטרון, עליה בסרוטנין, ירידה בכולסטרול, תחושה גוברת של כוח ועמידות בלקיחת סיכונים והתמודדויות.
לעומתם, בבעלי יציבה לקויה נצפו ערכים הפוכים!
. Huang L1, Galinsky AD, Gruenfeld DH, et al. Powerful postures versus powerful roles: which is the proximate correlate of thought and behavior? Psychol Sci 2011
שינויי מנח הצוואר גורמים לשינוי יציבתי ותנועת הראש לפנים מקו האמצע, שינויים אלו יימשכו אם לא נעשה פעילות לאיזון המצב, שכן, כוח הכבידה ימשיך למשוך את הראש כלפי מטה.
כדי לצפות האם ישנה פגיעה ביציבה ניתן לבחון האם האוזן בקו אחד עם מיקום הגוף, קו הכתף.
עם הזמן, חוקרים אומרים, היציבה הלקויה הזו יכולה להוביל לבלאי מוקדם בעמוד השדרה, ניוון, ואפילו ניתוח.
Walsh J1, Eccleston C, Keogh E. Pain communication through body posture: The development and validation of a stimulus set. Pain. 2014

פרופריוספציה
פרופריוספציה הינה התפיסה המרחבית שלנו, מיקומינו במרחב נקבע מאוסף הנתונים של המערכת הוסטיבולארית, הראיה והתחושה העמוקה המגיע מהגידים, רצועות ושרירים וההתאמה בניהם.
כאשר אין התאמה במידע הנאסף, התפיסה המרחבית נפגעת והדבר יכול להוביל לורטיגו ותחושות דיס אוריינטציה. דוגמא לכך היא מחלת ים, המערכת הפרופריוספטית חשה בתנועה וכך גם המערכת הוסטיבולארית, אך מערכת הראיה אינה מבחינה בתנועה, הפידבקים אשר מגיעים למוח שונים ויוצרים בלבול ותחושות דיס-אוריינטציה ותופעות נלוות, בחילות, הקאות, ורטיגו וכד’.
לצווואר חשיבות רבה ומכרעת בנושא הפרופריוצפטי, זאת עקב החשיבות התפקודית הרבה שלו בייצוב הראש במרחב בכדי לאפשר מבט הוריזונטלי מדויק וממוקד. השרירים בצוואר קשורים ישירות למערכת רפלקסים המייצבים את הראש והעיניים וקשורים לתפקוד הוסטיבולרי. כאשר הגוף בתנועה, או בפגיעה יציבתית על הצוואר לבצע את הפיצוי בכדי לשמר מבט אופקי על הסביבה. Dutia 1991, Keshner 1990, Winters and Peles 1990
חלק מנקודות הדיקור החשובות ביותר באזור הצוואר ממוקמות על האזור הסאב אוקסיפיטאלי.
BL 10, GB 20, GB12 – מיקום נקודות אלו הינו על גבי מערכת השרירים הסאב אוקסיפיטלים, מערכת שרירית זו מורכבת משמונה שרירים קטנים, ארבעה שרירים מכל צד. שרירים אלו בעלי משמעות גדולה, תפקידם העיקרי מעבר לייצוב הראש במרחב הוא משוב פרופריוספטי, בשרירים אלו ישנם 42 רצפטורים לכל גרם שריר לעומת 2 לגרם בS.C.M לדוגמא. דיקור בנקודות אלו מאפשר עוררות נוירו מסקולארית מקומית, השפעה פרופריוספטית מטייבה ומאזנת, והשפעה על רקמות החיבור המקומיות, כל אלו יוכלו לאזן היבטים הקשורים לתפישה מרחבית, כאבי ראש כלליים, כאבי ראש תלויי מתח, ורטיגו, תחושות קור וחום, דיס אוריינטציה ועוד. אנו רואים הקבלה ברורה בהשפעות עפ”י הרפואה הסינית וראיה מערבית של פעילות נקודות דיקור באזור הסאב אוקסיפיטלי. מעבר להשפעה על השרירים הסאב אוקסיפיטאלים, האזור הסאב אוקסיפיטאלי כשלעצמו מהווה נקודת עיגון לשאר שרירי הצוואר, מרים השכמה, שלושת זוקפי הצוואר, טרפז עליון, סה”כ רק באזור הצוואר בגבולו האחורי נאחזים 18 שרירים באופן ישיר! אזור זה מהווה צומת עיקרי של שרירים ורקמת חיבור הינו מושפע ובעל השפעה על אזורים נוספים דרך המתחים העוברים על גבי רקמות החיבור, כיוון הכתף והיד, כיוון זוקפי הגב ועוד.
אנו רואים כיום את העלייה הרבה בתלונות המטופלים על אזור הצוואר או ההשלכות של אזור זה על אזורים אחרים בתלונותיהם.
יש לתת משקל רב לאזור זה בטיפול וכן בהדרכה נכונה ליציבה נכונה.