back3

מניפולציות ויסראליות לכאבי גב תחתון

מניפולציה ויסצרלית (של האיברים הפנימיים) בטיפול בכאבי גב תחתון
Published in Massage Journal, January/February 2009
By Dee Ahern, P.T. and Judy Russell, B.A. B.SC,

כאשר אנו צופים בהופעה של בלרינה חיננית או עוקבים בהתלהבות אחר המשחק של הכדורגלן או שחקן הטניס שאנו מעריצים, האם רק קלות הרגליים, הגמישות והזריזות של מערכת השריר והשלד שלהם עומדות מאחורי הביצועים המרשימים ומעוררי ההשתאות שלהם?
ייתכן שיש משהו נוסף , החבוי עמוק בתוך גוף האדם והנסתר מן העין, שמשפיע על טווח ואופן התנועה שלנו?
האם לא היו לכם מטופלים שסבלו מכאבי גב תחתון ומליקויי ומגבלות תנועה , שלא משנה מה עשיתם, לא יכולתם לשכך את הכאב שלהם לתקופה ארוכה? כל טכניקת מניפולציה, עיסוי ותרפיה ידנית שניסיתם להשתמש בה-של רקמות הפאשיה, של המערכת הנוירומוסקולרית ושל המערכת הקרניו סקרלית הכוללת את מערכת העצבים המרכזית, חוט ונוזל השדרה, העלתה חרס בידכם והשאירה אתכם מתוסכלים. אולי יש משהו נוסף שאתם מפספסים?
כאשר מלמדים פיזיותרפיסטים ומומחים לטיפול ידני כיצד להתמודד עם בעיות תפקודיות ומגבלות תנועה של הגב התחתון, עיקר ההסבר מתרכז רק בתחום האורטופדי ובמערכת השריר והשלד, כאשר ההתמקדות המרכזית היא במבנים הנמצאים מאחורי עמוד השדרה, ובאופן השפעתם על מבנה ותפקוד אזור הגב התחתון. תוכנית הלימודים של המניפולציה הויסצרלית מרחיבה את האופקים שלכם ומציעה זווית חדשה- היא מתמקדת בהבנת בעיות התפקוד,אופן ההשפעה והטיפול במבנים האנטומיים שנמצאים מעבר לעמוד השדרה. המבנים החשובים והמשפיעים האלה כוללים איברים פנימיים ורקמות הפאשיה העוטפות אותם, קרום הצפק העוטף את דפנות חלל הבטן, ורקמות האומנטום. שיטה זאת היא חלק מטכניקות של עיסוי ושחרור ידני של רקמות רכות והפאשיה, אך היא מתמקדת באיתור הידבקויות וחוסר תפקוד ברקמות מסביב לאיברים הפנימיים וטיפול בהם. היא מאפשרת לכל איבר פנימי בחלל הבטן לנוע בחופשיות ולתפקד ביעילות מירבית.

מניפולציה ויסצרלית של האיברים הפנימיים פותחה על ידי ז’אן פייר באראל, פיזיותרפיסט ואוסטאופט מוסמך. מדובר במטפל, מרצה וחוקר אקדמי עתיר ניסיון ורב מוניטין, שמחזיק בכמה משרות בכירות במוסדות האקדמיים הידועים והחשובים ביותר בצרפת, ביניהן ראש הפקולטה והמחלקה למניפולציה אוסטאופתית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פריס ויו”ר המחלקה למניפולציה ויסצרלית בפקולטת לרפואה של אוניברסיטת צפון פריס. טכניקת הטיפול הידני שפיתח מבוססת על התיאוריה החדשנית שלו בדבר קיומו של ציר תנועה ייחודי המאפיין כל איבר פנימי בגוף. כיום, הטכניקה הייחודית שלו נלמדת בכל רחבי העולם ומוכרת כשיטה טיפולית יעילה ומוכחת מדעית. היא מועברת על ידי מורים מקצועיים בעלי הסמכה רשמית בתחום, שעברו בהצלחה תוכנית לימוד והתנסות מקיפה וקפדנית במכון באראל, המוקדש למחקר, הוראה וקידום של טכניקת מניפולצית האיברים הפנימיים.
תחשבו על העקרון הבסיסי של האורטופדיה: כל מבנה אנטומי שמצטלב עם מפרק בגוף, יכול להשפיע על אופן וטווח תנועתו. כלל היסוד הזה נכון בוודאות עבור מערכת השרירים. אבל, הוא תקף גם לגבי האיברים הפנימיים בגוף. באראל ערך מחקרים מקיפים ומעמיקים של המבנה, ההידבקויות ודפוסי המתח והכיווץ של רקמות בגופות אדם בבית החולים למחלות ריאה ודרכי הנשימה בגרנובל. הוא ניסה ליישם את מסקנות המחקרים שביצע גם בביומכניקה של יצורים חיים,תחום התעניינות מרכזי נוסף שלו. הוא הבין, שבדומה למערכת השרירים, גם לאיברים הפנימיים שלנו ישנה יכולת ליצור קווי מתח לאורך גוף האדם, כאשר התנועה החופשית של האיבר המסוים מוגבלת על ידי גורם כלשהוא. ההתעניינות שלו בהבנת תופעות אלה הגיעה לשיא חדש בעקבות מטופל שעבר תחת ידיו וטען שהרגיש הקלה ניכרת בכאב החד שלו בגב התחתון לאחר שקיבל עיסוי בבטן התחתונה מאדם זקן. מאותו הרגע, הוא הקדיש את מירב הזמן והמאמצים שלו על מנת להבין לעומק ולבסס את ההשערות וההנחות שלו בדבר חשיבות ואופן השפעת האיברים הפנימיים והרקמות מסביבם על מגבלות תנועה וכאבים בגב התחתון. ביחד עם חוקרים אחרים בצרפת וצפון אמריקה, הוא ערך מחקרים וניסויים רבים על מנת למצוא ביסוס מדעי וראיות ממשיות שיתמכו בהשערות שלו . הוא עשה שימוש בכלים הרפואיים המתקדמים ביותר- הדמיית רנטגן, בדיקת דופלר,אנדוסקופיה ואולטראסאונד על מנת לתעד את השינויים המתרחשים במערכת הויסצרלית לפני ואחרי ביצוע מניפולציות שונות.

כיצד נוצרת ההגבלה בתנועת האיבר והפגיעה במנח הנכון שלו? פגיעה בחופש התנועה של איבר מסוים והיווצרות כיווץ, מתח וליקוי מבני ברקמות מסביבו יכולות לנבוע מטראומה ישירה, פגיעה או חבלה ( למשל, נפילה במשחק כדורגל), מחלה כרונית או ליקוי תפקודי מולד, ספיגת זעזוע כתוצאה מהטחה או חבטה פתאומית וכוחנית ( למשל בתאונת דרכים), או צלקות וליקויים מבניים ברקמות לאחר ניתוחים כירורגיים. תפקודם התקין של האיברים הכי חשובים שלנו משפיע על כלל המערכות והאזורים בגוף. הם עובדים ללא הפסקה- מדי יום אנו לוקחים 24 אלף נשימות בממוצע, הלב שלנו מבצע בערך מאה ועשרים אלף פעימות ביום. כל פגיעה במנח, במבנה ובתנועה של האיברים הפנימיים והרקמות שלהם יכולה לגרום לליקויי תנועה כרוניים בעמוד השדרה המותני התחתון ובעמוד השדרה הצווארי דרך רצועת החיבור בין קרום הלב והחזה.
מתלה המעי (מזנטריום) יכול להגביל את התנועה החופשית של עמוד השדרה כי הוא מצטלב עם החוליה המותנית השלישית והחוליה המותנית הרביעית. פגיעה בתפקוד החולייה המותנית הראשונה בעמוד השדרה עלולה להיגרם מחיכוך מתמיד של צלקת שנשארה מניתוח להסרת תוספתן שעבר פעם המטופל שלכם, שמעורר את הגירוי של המערכת העצבית באזור. המעי האטום ( צקום) והתוספתן קשורים לחוליה המותנית הראשונה באמצעות רקמות ויסצרליות. גמישות מופחתת של רקמות הפאשיה המחברות בין שלפוחית השתן וראש עצם הירך יכולה לפגוע באופן וטווח התנועה של שני המבנים. חוסר תפקוד כרוני במפרקי העצה והכסל (sacroiliac joints) הימני והשמאלי יכולים לפגוע בתנועה החופשית של המעי האטום והמעי העקול בהתאמה. צניחת כליות (פסוזיס) יכולה לגרום ללחץ על הצד הקדמי של שריר המותן ולגרות את העצבים באזור.(למשל לפגוע בעצב האיליואינגווינלי הממוקם במפשעה). למעשה, במסגרת שלל הטיפולים והמחקרים הקליניים שערך, ז’אן פייר באראל גילה כי 90% מהבעיות והליקויים במערכת השריר והשלד הן בעלי מרכיב ויסצרלי.
נקודת המפתח במניפולציה ויסצרלית היא למצוא את רקמות האיבר הפנימי שבהן קיים הליקוי התפקודי והכיווץ שגורם לפגיעה בתנועה החופשית של האיבר, על מנת להתמקד בו ולשחרר את המתח וההידבקויות מסביבו. חוסר התפקוד של הרקמה יגרום להתכווצות ולשינוי מבני שלה ושל שאר הרקמות באזור. כלל יסוד נוסף באורטופדיה גורס כי הגוף עוטף את אזור הפציעה והחבלה (כך למעשה נוצר מתח, כיווץ ולחץ מוגבר באזור). לאחר אימון ותרגול של השיטה, תוכלו לחוש את האזור הפגוע שבו מתרחש השינוי המבני והארגוני של הרקמות. כפות הידיים שלכם יוכלו לאתר בקלות את מוקד המתח וההתכווצות- מדובר בטכניקת אבחון הידועה כ”הקשבה”. אתם תוכלו לאמוד את תפקוד השכבות הפנימיות ביותר מסביב לאיברים החיוניים ביותר בגוף האדם. כמו כן, תכירו את ציר התנועה של רקמותיו של כל איבר במרחב האנטומי מסביבו ותוכלו להעריך את אופן, טווח וטיב תנועתן. בדומה למפרקים, גם האיברים הפנימיים שלנו והרקמות העוטפות אותם חייבים לנוע בחופשיות על מנת לשמור על תפקוד תקין ויעיל. הם נמצאים במגע וחיכוך תמידי אחד עם השני, עם השרירים, עם הצלעות ועם עמוד השדרה. עם הזמן והניסיון, תוכלו לאבחן מתי ישנם כיווצים, מתחים וליקויים מבניים הפוגעים בתנועה החופשית של הרקמות הרכות באזורים אלה. זה מאוד מזכיר את מה שלמדתם אודות המפרקים בגופנו. היעילות והאפקטיביות של הטיפול שלכם תלויות ביכולת שלכם לאבחן בדיוק רב את האזור הפגוע הגורם לתנועה המוגבלת, ובעיסוי וטיפול ידני עדין שנועד לשחרר את המתח, הכיווץ וההידבקויות סביב האיבר הלקוי. הטיפול יכול לספק תוצאות מיידיות, או לגרום להקלה ושחרור לאחר כמה שבועות, כאשר הגוף יתאושש לגמרי מחוסר תפקוד ממושך וממגבלה תנועתית חריפה וחמורה במיוחד.

גייל וצלר ( (Gail Wetzler פיזיותרפיסט מאורנג’ קאונטי בקליפורניה, ביצע מחקר רפואי מקיף בנוגע למצב האיברים הפנימיים, רקמות החיבור והמעטפת שלהם ומערכת השריר-שלד באזור הגב התחתון בעת ליקויי ומגבלות תפקוד. המסקנות החד משמעיות של המחקר הצביעו על כך שמניפולציה ויסצרלית של האיברים הפנימיים והרקמות העוטפות אותם הוכיחה את עצמה כיעילה ואפקטיבית יותר בטיפול בבעיות וקשיי תפקוד של הגב התחתון. הוספת טכניקה זאת לארגז הכלים שלכם חשובה במיוחד בהתמודדות עם כאבים ומגבלות תנועה באזור זה.

קשה לדמיין את תחום הטיפול הידני ללא כלים חשובים ויעילים אלה.הטכניקה החדשנית הזאת היא מרתקת, מתגמלת ומאתגרת. מניפולציה ויסצרלית חושפת עד כמה עמוק ומקיף הידע האנטומי שלכם, ותעניק לכם השראה ללמוד דברים חדשים על גוף האדם ולהתעמק בהם. אם אתם לא מוכנים להסתפק בכלים הקיימים, וצמאים ללמוד טכניקות חדשות ויעילות יותר, שבשילוב עם השיטות האחרות יכולות להביא למענה מהיר ורחב יותר, אנו מזמינים אתכם להתמקד במערכות הפנימיות והנסתרות ביותר בגוף האדם, ולהבין כיצד ליקויים ובעיות תפקוד ברקמות החיבור והפאשיה העוטפות את האיברים הפנימיים בגוף האדם עלולים לגרום לכאבים ולקשיי תפקוד באזור הגב התחתון, ובמגוון אזורים אחרים בגוף. כששום דבר אחר לא עוזר למטופל המתוסכל שלכם, תוכלו לגלות ולעשות שימוש בשיטה חדשה שעלולה להתברר כפתרון הנכסף לכאבים הטורדניים ולמגבלות התנועה ששברתם את הראש כיצד להתגבר עליהם.