Gluteus medius1

חולשה של שריר הגלוטאוס מדיוס

שרירי אגן חלשים ותגובת שרשרת.

גלוטאוס מדיוס, מקורו בחלק של עצם האגן המכונה הכסל. הוא מסתעף וממשיך משם אל הירך בחלק ה- trochanter . אם נשתמש במונחים פחות טכניים, ניתן למצוא את השריר אם נציב את הידיים על החלק החיצוני של המותניים, ולאחר מכן נחליק את הידיים למטה עד שתגיע לאזור שבו החלק העליון של הרגל מתחיל להתרחב.
מה הוא עושה? השריר נמצא שם על מנת להזיז את הרגל. אם אתה מושך את הרגל בתנועה הצידה, אתה משתמש בשריר, תונעת אבדקשן. עם זאת, המטרה העיקרית של השריר היא לייצב את האגן כאשר רגל אחת נמצאת מעל הקרקע. חולשה של שריר זה תגרום לירך השמאלית לפנות כלפי מטה כאשר עומדים על הרגל הימנית.

כאשר השריר נכשל בחובתו במהלך ריצה או הליכה אתה מקבל מה שנקרא Trendelenburg Gait. מהרגע שהתחלת לזחול, האינסטינקט שלך היה לשמור את הראש בתנוחה זקופה. ירך נופלת תחייב אותך לנקוט בפעולה על מנת לייצב את הראש. משמעות הדבר היא כי שרירי הגב התחתון שלך כגון quadratus Lumborum ינסה לייצב את מה שמשתבש תחתם. שירים אחרים אשר ינסו לשמור על האגן מאוזן יסובבו כלפי פנים את הרגל נושאת המשקל.
אינך יכול ללכת בלעדיו. 80% מההליכה היא על רגל אחת. ריצה היא 100%. השריר זה הוא הנהג של רגל אחת!

כיצד לבדוק אם השריר חלש
ניתן לשתמש במבחן פונקציונלי על מנת לבדוק את מצב השרירים. אני עושה זאת כחלק מהערכת הרגל של רץ. אני מצלם את הרץ ואז באמצעות תוכנת הערכה שלנו, מודד את ירידת האגן. צפייה בקינמטיקה של האגן ובגוף התחתון מקרוב יכול להועיל מאוד. ישנן בדיקות אחרות המשמשות במידת הצורך אך הן אינן רלוונטיות למאמר זה.

תגובת שרשרת – פציעות העלולות להתפתח בעקבות גלוטאוס מדיוס חלש

תסמונת Iliotibal Band
נחשבת לפציעה של שימוש יתר, נראית לרוב אצל רצים ורוכבי אופניים. Iliotibal band היא fascia עבה החוצה את מפרק הירך וחודרת בין פיקת הברך לבין השוקה. התאוריה הנפוצה היא כי הרצועה הזו הופכת דלקתית בעקבות חיכוך הlateral femoral epicondyle. יש לפחות חמש סיבות לתסמונת ITB .
שרירי גלוטוס מדיוס חלשים בהחלט יגרמו להתפתחות התסמונת. על חוזק השריר להיות מוערך. כאשר המותן צונחת, הרצועה נמתחת לאורך trochanter של עצם הירך. לאחר מכן הרצועה נמתחת מעל trochanter העליון, מה שגורם לה להתהדק על lateral femoral epicondyle על הברך. התוצאה היא שמפרק ירך חלש עלול לגרום לבעיות בצד החיצוני של הברך. זוהי אחת מהדוגמאות הנהדרות של מה שנקרא שרשרת קינטית. במילים אחרות, לעיתים קרובות עלייך לחפש את גורם הפציעה הרחק מאזור הנזק הממשי. יש להקפיד להימנע מלחצות את קו האמצע עם הרגליים בעת ריצה. אחת המטרות של ITB היא איזון הירך (להזיז אותה הרחק מקו האמצע של הגוף). ככל שהרגל חוצה את קו האמצע, או פונה לכיוון קו האמצע, כך יושפע שריר הגלוטוס מדיוס והרצועה תהיה לחוצה.
כאשר ישנו כאב בברך התיכונה, כאשר הרגל העליונה נופלת פנימה, נוצר לחץ בmedial collateral knee ligaments. במונחים שאינם טכניים, זה אומר שעלולים לחוות כאב באזור הברך הפנימי.

כאבי גב תחתון
בעוד שרירי הגב התחתון מפצים על חוסר האיזון ומנסים ליישר את הראש, שרירי Quadratus Lumborum עלולים להימתח, לפתח נקודות טריגר, ובסופו של דבר לגרום לכאב גב גדול. ייתכן ויהיה צורך במתיחות ושחרור נקודות טריגר על מנת לשחרר את שריר גלוטוס מדיווס וגם את שרירי Quadratus Lumborum. השילוב של adductors הירך בצד אחד ושרירי Quadratus Lumborum מהצד הנגדי מהווה את היציבות.

Shin splints and Plantar Fasciitis
Gluteos Medius חלש עלול לגרום לסיבוב של הרגל כלפי פנימה, מה שעלול ליצור לחץ על כף הרגל ולגרום ל shin splints או אפילו plantar fasciitis.

נקודות טריגר
נקודות טריגר או קשרים בשרירים נוצרים לעתים קרובות מאוד באזור זה, ויש לעסות אותם. אזורים אותן יש לעסות הם שרירי העכוז האמצעיים ושרירי הגב התחתון. סייעתי למספר אצנים בעניין זה בעזרת עיסוי ספורט וגם טיפול שחרור של נקודות טריגר.

מספר תרגילים שניתן לבצע
טיפוס מותניים – עמוד על מדרגה עם רגל אחת מעבר לקצה. שמור על כתפיים מאוזנות והרם והורד את הרגל החופשית שלך. ניתן להגביר את קושי התרגיל על ידי הוספת משקולות קרסול.
הרמת רגל ישרה קדימה – שכב על הצד כאשר הרגל התחתונה (הצמודה לרצפה) כפופה, והרגל העליונה נמצאת בזווית של 90 מעלות ביחס לשאר הגוף. שמור על עיקול קל בברך העליונה. עכשיו הרם את הרגל העליונה מהרצפה עד כשלושים סנטימטרים מהרצפה. נסה לשמור על העקב גבוה יותר מבוהן הרגל העליונה, על מנת להפעיל את שריר העכוז האמצעי באופן מקסימאלי. שוב, ניתן להוסיף משקולות קרסול על מנת להגביר את הקושי.
אנו בודקים חולשה של שריר הגלוטאוס מדיוס בעת הערכת רגליים לאצנים שלנו.
מצאתי שהדברים הבאים יכולים להועיל בהתמודדות עם הבעיה.
1. הערכת רגל לאצן עם תרגילי חיזוק מוצעים, ייעוץ הנעלה וכו’
2. עיסוי הגב התחתון. שרירים תפוסים באזור זה ימנעו התאוששות.
3. טייפינג קינסיולוגי אשר ניתן למקם בצורה מסוימת על מנת לעורר פעילות של שריר האגן האמצעי.