dancer

דיקור יבש בתחום הריקוד

מדוע דיקור מערבי יבש הפך לכה נפוץ ומקובל בקרב רקדנים?
כאשר אנו נתקלים בפציעות ספורט או בכאבי שרירים ומפרקים טורדניים, כולנו מחפשים אחר “פתרון קסם” שיעלים את הכאב כאילו שאף פעם לא היה, ויעזור לנו להשתקם ולחזור לתפקוד רגיל במהירות שיא. על כן, אין זה מפתיע שרקדנים מקצועיים, החשופים לפציעות חוזרות ונשנות ונתונים לעומס רב ולשחיקה מתמדת של השרירים בגופם, החלו לפנות לטיפול באמצעות דיקור יבש. מדובר בטכניקה חדשה ויעילה המאפשרת לפיזיותרפיסטים להעלים ולשכך כאבים ולעזור בשיקום ומניעת פציעות. הרקדנים התחרותיים, שתמיד צריכים לשמור על תפקוד שיא ועל בריאות תקינה, תמיד מחפשים את הטרנד הבריאותי האחרון שיבטיח שהם יבואו בכושר האופטימלי לתחרות הגדולה הבאה שלהם, לא יכלו לפספס את שיטת הדיקור היבש. כלי הטיפול החדשני מבטיח להעלים אפילו כאבים כרוניים ואקוטיים ולסייע בחזרה מהירה לפעילות תקינה. הוא מתבצע בעזרת החדרת מחט ל”נקודות הדק”- נקודות כאב ברקמת השריר. התהליך מסייע להרפיית ולשיקום השרירים, ולהעלמת כאבים חזקים ופציעות כרוניות .למרות הפופולריות ההולכת וגוברת של טכניקת הדיקור היבש והעובדה שהיא מבוססת על עקרונות הרפואה המערבית, חלק מהממסד הרפואי מפקפק במידת יעילותה ומטיל ספק ברמת האפקטיביות שלה. לאור ההתנגדות של חלק מהרופאים והמומחים בתחום לשיטה החדשה ולהשפעותיה, נשאלת השאלה האם היא באמת פועלת, האם אין לה תופעות לוואי וסיכונים שונים, ובשורה התחתונה האם בטוח לתת לפיזיותרפיסט להחדיר מחטים לתוך הגוף שלך?

כיצד מתבצע הדיקור ?
הדיקור היבש מתבצע באמצעות מחטים דקיקות, ללא החדרת חומר כלשהוא לגוף. למרות שכמו בדיקור הסיני המסורתי נעשה שימוש במחטים, פה הדמיון בין שתי הטכניקות מסתיים. בניגוד לאקופונקטורה- הדיקור הסיני המסורתי, המבוסס על עקרונות הרפואה הסינית המסורתית ומתבסס על מסלולי אנרגיה בגוף המכונים מרידיאנים ושמירת האיזון ביניהם, הדיקור המערבי הוא כלי טיפולי חדש יחסית שהתפתח במסגרת המדע והמחקר הרפואי המערבי המודרני, ומבוסס על העקרונות האנטומיים והפיזיולוגיים המקובלים ברפואה המערבית המודרנית. את היסודות לשיטה הניחה ד”ר ג’נט טראוול , מומחית לרפואת כאב, אשר טבעה לראשונה את המונח “נקודות הדק”- נקודות המקרינות כאב וגורמות לכיווץ ולרגישות השריר ומגבילים את טווח ואופן תנועתו.במסגרת מחקר מקיף שערכה בשנת 1940 היא גילתה שניתן להפחית ולהקל על כאבי השרירים באמצעות גירוי נקודות ההדק, שחרור השרירים ועצביהם והפעלתם מחדש. במסגרת מחקרה, היא החלה להזריק לנקודות ההדק נוזלים שונים, כגון תמיסת מי מלח. מאוחר יותר, היא גילתה, כי גם להחדרה פשוטה של מחטים לנקודות ההדק הכואבות ברקמות השריר, ללא הזרקה של שום נוזלים, ישנה אותה השפעה חיובית על שיכוך הכאב ושיקום תפקוד השריר. כך נוצר המונח “דיקור יבש”, שהוכח יעיל באותה מידה כדיקור “רטוב”.
כיצד הדיקור היבש עובד ?
המטפל מחדיר את המחטים בטכניקה מיוחדת הגורמת לתופעת עווית מקומית, מין תחושת “קפיצה” בשריר,תגובה לא רצונית ורפלקסיבית של השריר הגורמת לשחרור ולהרפייה שלו. הדיקור גורם להפעלה מחדש ולהתארכות סיבי השריר, מה שמביא לשחרור ולשיפור התנועה והתפקוד של השריר הכאוב והמכווץ. “כשהמחט מגיעה לרקמה המכווצת והנוקשה, היא גורמת לדימום מיקרוסקופי קל בתוך השריר, מה שמגביר את אספקת הדם לאזור ומביא לשחרור השריר”, מסבירה ביאנקה בלדיני, אקופונקטוריסטית ופיזיותרפיסטית מוסמכת במרכז הבריאותי סונדלה בניו-יורק. ” מיד כשמוציאים את המחטים החוצה, ניתן לראות שיפור מיידי, הכאב שוכך וטווח התנועה של השריר גדל ומתרחב”, מוסיפה בלדיני. קיימות הרבה שיטות וטכניקות דיקור שונות, אולם טיפול בנקודות הדק ושחרור השריר המכווץ באמצעות גירוי הם מאפיינים ייחודים לטכניקת הדיקור היבש.
השפעות הטיפול
רקדנים רבים התרשמו מהתוצאות המיידיות ומההשפעה החיובית המדהימה של הטיפול באמצעות דיקור מערבי יבש. ” היו לי מקרים רבים בהם רקדנים אשר סבלו מפציעה טורדנית וממושכת ומכאבים עזים, חזרו להתאמן ולבצע חזרות באופן חופשי כבר מייד לאחר הטיפול בדיקור שקיבלו”, אומרת אריקה ג’ונסון, מנהלת מחלקת רפואת המחול והריקוד במרכז מרתון לרפואת ספורט ולפיזיותרפיה במסצ’וסטס, ארה”ב. ” כמובן שהשפעת הטיפול היא אינדיבידואלית ומשתנה ממטופל למטופל, אך ברוב המקרים התוצאות הן מיידיות והשיפור נראה לעין”, מוסיפה ג’ונסון. למרות שלא מדובר בקסם שיעזור מייד בכל מקרה ומתאים לכל סוג של פציעה, ג’ונסון משתמשת בטכניקת הדיקור היבש ככלי יעיל בטיפול בפציעות הספורט הנפוצות ביותר בקרב רקדנים- מתיחות וקרעים של השרירים, דלקות בגידים, נקע בקרסול וכדומה.
עבור שרה מירנס, רקדנית בלט בכירה בלהקת המחול והבלט של העיר ניו-יורק, המטופלת אצל בלדיני משנת 2003, הגישה המשלבת בין דיקור מערבי יבש ושיטות אקופונקטורה מסורתיות יותר מביאה לתוצאות הטובות והמהירות ביותר, ועוזרת לה להרגיש טוב יותר ולהחלים מפציעות במהירות שיא. ” אפילו כשסבלתי מפציעה חמורה ונפוצה כמו קרע בשריר התאומים,בלדיני הצליחה להסיר את הכאב אחרי שני טיפולים בלבד”, מספרת מירנס. היא מודה שלפני הטיפול הראשון היא הייתה עצבנית וחששה מהעובדה שעומדים להחדיר לגופה מחטים. “אולם המחטים שמשתמשים בהם בטיפול כה דקים וקטנים שהם כמעט ולא מורגשים, ותוצאות הדיקור היו כה מדהימות ולא דומות למשהו שהכרתי קודם לכן, במסגרת טכניקות ושיטות ריפוי אחרות”.
תזמון הטיפול ואופן החזרה לשגרה
אחרי הטיפול הראשון בדיקור יבש שהרקדן עובר, בלדיני ממליצה להימנע מחזרה לריקוד ולפעילות ספורטיבית ב-24 שעות הראשונות אחרי הטיפול. החדרת המחט לנקודת ההדק הגורמת לכאבים והפוגעת בתנועת ובתפקוד השריר גורמת לרפלקס לא רצוני של השריר המעורר כאב ורגישות מקומית, השוככים בדרך כלל במשך יום או יומיים, כאשר הכאב והכיווץ בשריר נעלמים. במסגרת תקופת מנוחה זאת, המטופל יכול לראות שיפור הדרגתי ומיידי במצבו, ולאחר שהרגישות בנקודת ההדק עוברת והיא משתחררת, השריר חוזר לתפקוד מלא ומיטבי ואז הוא יכול לחזור לפעילות מלאה. ” תגובת העווית המקומית והמהירה בשריר לאחר ההגעה לנקודת ההדק גורמת לשחרור מוגבר של חומצה לקטית הגורמת לכאב ולרגישות מסוימת בשריר, אך הם עוברים בזמן קצר”, מסבירה בלדיני. מטפל מנוסה ומיומן מבצע את טכניקת הדיקור באופן עדין וזהיר על מנת לצמצם את תחושת הכאב המקומית בשריר, ככל שהוא מכיר את המטופל טוב יותר, השיפור בתפקוד השריר יתרחש מהר יותר ותחושת הכאב בנקודת ההדק כמעט ולא תורגש כלל. אחת מהלקוחות הקבועים של בלדיני, רקדנית הבלט שרה מירנס, יכולה לעבור טיפול בדיקור יבש ולרקוד באופן חופשי ללא כאבים כבר למחרת אחרי הטיפול. למעשה, הבלרינה הנודעת עוברת טיפול שבועי קבוע כל יום שני אצל בלדיני, אפילו בעונת ההופעות העמוסה שלה, גם כשהיא לא סובלת משום פציעה או כאב. הרקדנית נדהמה מהאפקטיביות של הטיפול בדיקור יבש, שעזר לה לשפר את הישגיה ולהימנע מפציעות ומכאבים מציקים. “מדובר בתהליך. אך ברגע שאתה מטפל בכל נקודות ההדק, אתה מגיע לתוצאות מדהימות. הגוף שלך מתנהג בצורה שונה לגמרי, השרירים שלך משוחררים לגמרי, אתה נע בצורה חופשית וקלילה יותר, ורמת הביצועים שלך רק עולה, גם בתנאים קשים ובעומס תמידי”.

סלע המחלוקת בנוגע לדיקור היבש
בעוד שרק חלק זעום מהמומחים מפקפק באפקטיביות ובהשפעה החיובית המיידית של הדיקור היבש, סלע המחלוקת העיקרי הוא בנוגע לאופן ההכשרה וההסמכה של המטפלים המבצעים דיקור מערבי יבש ומידת המקצועיות שלהם. מרבית מומחי האקופונקטורה מסכימים כי לא די לעבור קורסי ערב וסופי שבוע קצרים ושטחיים על מנת לבצע דיקור יבש במיומנות גבוהה ובאופן איכותי ומקצועי “מטפלים בדיקור אינם רק תוקעים מחטים באופן אקראי בגוף האדם על מנת לגרות שריר מסוים ולעורר אותו לתגובה, צריך לדעת כיצד ולאילו מקומות להחדיר את המחטים, ולהיות מודע למטרות הטיפול ולמצב המטופל”, מדגישה מומחית הדיקור והפיזיותרפיסטית המנוסה ביאנקה בלדיני. למעשה, כמה מדינות כבר התערבו חקיקתית בנושא ועל מנת להבטיח שרק מומחי דיקור מקצועיים ומנוסים יבצעו את טיפולי הדיקור המערבי היבש, הן קבעו חוקים ותקנות האוסרות על פיזיותרפיסטים לבצע דיקור בטענה שהחדרת מחטים היא מחוץ לתחום ההכשרה, העיסוק והמומחיות המקורי והמרכזי שלהם.
למרות זאת, רבים בקהילת הפיזיותרפיסטים והמומחים המנואליים חשים שהם מיומנים דיים על מנת לעסוק בדיקור מערבי יבש. כחלק מתחום התמקצעותם והתנסותם היומיומית, הם בעלי ידע רב ומקיף בעקרונות הפיזיולוגיה, הביומכאניקה והאנטומיה האנושית, במיוחד בתחום מערכת השלד והשרירים ורקמות הפאשיה. ” פיזיותרפיסטים משתמשים כבר לאורך עשורים רבים בעיסוי ידני לטיפול ולמניעה של כאבים מיופציאליים ומגבלות תנועה שמקורן בנקודות הדק במערכות השריר. טיפול בנקודות כאב אלה ברקמות השרירים באמצעות מחטים דקיקות הוא למעשה הרחבה ותוספת לשיטת הטיפול הידנית, מדובר בכלי נוסף שהפיזיותרפיסט יכול לשלב בטבעיות במסגרת הטכניקות שהוא משתמש בהן”, טוענת המומחית לרפואת ריקוד ומחול אריקה ג’ונסון. למעשה, היא מרגישה שמאז שהיא התמקצעה בשיטת הדיקור המערבי היבש, היא החלה להכיר ולהעריך את היתרונות הרבים הטמונים בה. כעת ,היא יכולה לזהות כאשר טיפול באמצעות דיקור יהיה המתאים והאפקטיבי ביותר עבור המטופל שלה, ועל כן היא לא מהססת להפנות יותר ויותר רקדנים המשתמשים בשירותיה לטיפול בדיקור.
בעולם מושלם,כל פיזיותרפיסט היה מקבל הסמכה מלאה ומקיפה גם בתחום האקופונקטורה והדיקור היבש, והיה בקיא ושולט בשתי העולמות. אולם, התמקצעות כזאת אפשרית רק לעיתים נדירות, שכן מדובר בתחומים נפרדים ורחבים שדורשים הסמכה והכשרה מעשית ארוכה . למרות כל האמור לעיל, אל תחששו לפנות לטיפול באמצעות דיקור מערבי יבש, שיכול להביא לתוצאות מיידיות. אולם, אל תשכחו לבדוק ולוודא היטב שהמטפל בדיקור שפניתם אליו הוא מומחה מקצועי ומיומן, בעל תעודה רשמית ומוכרת, שצבר ניסיון ומוניטין בתחום. חשוב לסמוך על המטפל שלכם, אך גם לבדוק את רמת מקצועיותו של מי שיחדיר מחטים לגופכם. תבדקו האם הוא טיפל בשיקום ומניעת פציעות ספורט, והאם בין לקוחותיו נמנים אתלטים ורקדנים שהוא עוזר להם. אולי הטיפול החדשני יחולל פלאים ויעזור לכם להישאר בריאים , לשמור על כושר תקין, להשתקם מפציעות טורדניות ולהתחרות ברמה הגבוהה ביותר!